آشنايي با مجتمع

آشنايي با مجتمع خيريه امام هادي”عليه السلام”

الف ـ مجتمع خيريه حضرت امام هادى (عليه السلام)
ساختمان مرکزى اين مجتمع شامل مراکز زير مى باشد:
1 ـ حسينيه
بر طبق نظر واقف، در دهه نخست محرم همه ساله مجلس عزاى حضرت امام حسين (عليه السلام) و اطعام مؤمنين در اين محل برگزار مى گردد. در غير ايام خاص، از حسينيه جهت برگزارى امتحانات و پرداخت شهريه و … استفاده مى شود.
2 ـ کتابخانه
کتابخانه امام هادى (عليه السلام) با حدود 25000 جلد کتاب چاپى و خطى به منظور استفاده عموم محقّقين آماده گرديده است.
3 ـ زائر سراى ويژه علماى ساير بلاد
تعدادى آپارتمان مجّهز آماده پذيرايى از علماى ساير شهرها است که به علّت محدوديتهايى با هماهنگيهاى قبلى در اختيار آن بزرگواران قرار مى گيرد.
4 ـ مطبخ بزرگ خيريه
آشپزخانه بزرگ و مجهّز اين مجتمع به منظور طبخ و توزيع غذاى گرم جهت ايتام و فقرا در طول سال، خصوصاً ماه مبارک رمضان (از محل خيرات و صدقات و احياناً کفّارات) فعاليتى مستمر دارد.
5 ـ بيمارستان و زايشگاه تخصّصى زنان
اين بيمارستان مخصوص بانوان بوده و با حضور پرسنلى که تمامى آنها از خانمها مى باشند در بخشهاى گوناگون مشغول خدمت به بيماران مى باشند. با اين بيمارستان حدود 50 پزشک عمومى و متخصّص در بخشهاى گوناگون همکارى دارند.
6 ـ درمانگاه عمومي
شامل بخشهاى متعدد جهت آقايان و خانمها در تخصّصهاى گوناگون.
لازم به يادآورى است که کليه هزينه هاى درمانى اين درماگاه و بيمارستان 20% کمتر از ساير مراکز خيريه درمانى مى باشد و خانواده هاى ايتام و محرومى که تحت پوشش خيريه آيت الله مصباح (رحمة الله عليه) هستند از خدمات درمانى رايگان استفاده مى کنند.
7 ـ دفتر اعزام مبلّغ
به منظور تقويت زمينه اعتقادى ساکنين روستاها به صورت هفتگى و يا ماهانه مبلّغينى آگاه از سوى اين دفتر به اين قبيل مکانها اعزام مى گردند. در پاره اى اوقات به روحانى مستقر در آن محل کمک هزينه پرداخت مى شود و به نيازهاى فرهنگى محل از قبيل تأمين کتابهاى مورد نياز و يا تعمير مسجد و حسينيه و ساخت خانه جهت روحاني مستقر و… مساعدت مى شود.

ب ـ مراکز وابسته به مجتمع خيريه حضرت امام هادى (عليه السلام)
1ـ مرکز مدد يارى درمان و امور پزشکى
مراجعين به ساير بيمارستانها که توان پرداخت هزينه هاى درمان را نداشته و هنگام ترخيص با مشکل مواجه مى شوند به اين مرکز مراجعه و پس از تحقيقات به آنها کمک مى شود.
همچنين در مورادى که عمل جراحى مورد نياز بيماران در اين بيمارستان ممکن نباشد، بيماران به ساير مراکز درمانى معرّفى و هزينه هاى مربوطه توسّط دفتر حضرت آيت الله مصباح موسوى (رحمة الله عليه) تأمين مى شود.
2ـ دفتر رسيدگى به امور فقرا و ايتام
اين مرکز سرپرستى حدود 2000 خانواده فقير و يتيم را به عهده داشته و علاوه بر پرداخت ماهيانه، به خانواده هاى تحت پوشش، خدمات درماني، لباس، مواد غذايي، لوازم التحرير و غذاى گرم، به صورت متناوب و رايگان ارائه مى کند.
3ـ دفتر کارگشايي
کليه افراد گرفتار اعم از طلاب و خانواده هاى تحت پوشش و مسافران ابن السبيل و ساير اشخاص جهت رفع مشکلات موردى و اضطرارى از قبيل تهيه جهيزيه و ازدواج، تعميرات منزل، اجاره و يا قبض هاى آب و برق معوقه و غيره به اين دفتر مراجعه و در حدّ مقدورات نسبت به حل مشکل آنان اقدام مى گردد.
4ـ پايگاه اطلاع رساني شيعه سرچ (ShiaSearch)
از مراکز فرهنگي وابسته به مجتمع خيريه امام هادي (عليه السلام) سايت اينترنتي شيعه سرچ مي باشد.
پايگاه اطلاع رساني Shiasearch اولين موتور جستجو و بزرگترين دايرکتوري تخصّصي پايگاههاي شيعي در اينترنت است. اين پايگاه تمامي مطالب و اطلاعات موجود بر پايگاههاي شيعي را در قالب دسته بنديهاي بديع و گسترده به زبانهاى فارسي، عربي، انگليسى، فرانسه و اردو در اختيار کاربران خود قرار داده است استقبال روز افزون مراجعه کنندگان به پايگاه Shiasearch از سراسر جهان ـ به ويژه کشورهاى عربي، آمريکا و اروپا ـ و همچنين موفقيت اين پايگاه در احراز رتبه نخست خدمات اطلاع رسانى در نهمين نمايشگاه بين المللى اطلاع رسانى و فرهنگ، بيانگر اهميت کار و ضرورت پرداختن هر چه بيشتر به مقوله اطلاع رسانى در زمينه هاى مختلف مى باشد.
اين پايگاه از طريق نشاني www.Shiasearch.net قابل دسترسي مي باشد.
5 ـ مؤسسه تحقيقاتى امام هادى (عليه السلام)
در اين مؤسسه در زمينه هاى مختلف از جمله: تفسير، کلام جديد، مسائل اختلافى و شبهات وهّابيت و اهل سنّت تحقيق، و جمعى از طلاب جهت پاسخ به شبهات تربيت و پرورش مى يابند. در اين مؤسسه مجموعه هايى علمى از قبيل “سيرى در منابع اهل سنّت” در دست تهيه است که به بررسى هاى بنيادين منابع اهل سنّت مى پردازد.
همچنين با برپايى دوره هاى تحقيقى و پژوهشى در ميان طلّاب، افراد مستعد شناسايى و در کلاسهايى تخصصي، جهت پر کردن خلأهاى فکرى و عقيدتى جامعه تربيت مى شوند.

ج ـ مدرسه عالى ثامن الائمه (عليهم السلام) (دار الفقاهه)
با توجه به لزوم اجتهاد و مجتهد در جامعه شيعه، همواره يکى از اهداف عالى حوزه ها بايد تربيت مجتهد باشد و اين مهمترين فلسفه وجودى حوزه هاست.
بديهى است که يکى از اهداف عاليه مرحوم آيت الله مصباح (رحمة الله عليه) نيز همين مطلب بود.
در سال 1375 شمسى با مشورت برخى از مراجع عظام تقليد (رحمة الله عليهم) و برخى از اساتيد معظم حوزه به راهکارهاى عملى در اين زمينه رسيدند و براى اجراى آن مدرسه ثامن شکل گرفت و از طلاب مستعدى که حاضر به فعاليت و کوشش در رسيدن به مرحله اجتهاد بودند دعوت به عمل آمد و با برنامه اى خاص شروع به کار گرديد تا كنون بيش از يكصد نفر از طلاب درس خارج، مشغول تحصيل در فقه و اصول هستند که بحمدالله در مسير اجتهاد به سرعت گام برداشته و هم اکنون توان تدريس سطوح عاليه را پيدا کرده اند و عدّه اى رسماً از مدرّسين سطوح عاليه حوزه مى باشند.

د ـ مدرسه علميه اهل البيت (عليهم السلام)
اين مدرسه با همّت والاى دانشمند معظّم مرحوم حاج آقاى لطفى – رحمه الله عليه – نماينده مرحوم آيت الله العظمى خوئى – قدس سره – احداث و تحت اشراف بيت مرحوم آيت الله مصباح، و با مساعدتهاى پيگير مؤسّس محترم اداره مى شود.
در اين مدرسه اضافه بر طلاب ايرانى که از ميان داوطلبان ممتاز انتخاب مى شود جمعى از طلاب خارجى از کشور هاى مختلف حضور دارند که تحت برنامه هاى ويژه درسى براى خدمت در مناطق خود آماده مى شوند.

هـ ـ مدرسه تربيت مبلّغ
اين بخش در مدرسه علميه امام صادق (عليه السلام) بوده و عهده دار برپايى دوره ها و کلاسهاى تخصصى نظير: فنّ خطابه، تاريخ اسلام، تفسير قرآن،كلام و عقائد و … مى باشد. در اين مرکز طلاب بر اساس گزينشهاى علمى و عملى تربيت مى شوند. مدرسه علميه امام صادق (عليه السلام) به اهتمام مرحوم آيت الله العظمى ميلانى تأسيس گرديد.

و ـ مرکز تلفنى پاسخ به پرسشهاى شرعي
اين مرکز در بيت مرحوم ايت الله مصباح (رحمة الله عليه) مستقر مى باشد و از ساعت 8 صبح تا 8 شب (با ده خط تلفن) و با حضور 20 نفر از فضلاى حوزه پاسخگوى مسائل گوناگون شرعي، استخاره و بعضاً مشاوره و حل بعض مشکلات خانوادگى مى باشد.

ز ـ دفتر پاسخگويى حضورى به پرسشهاى شرعي
اين بخش در بيت مرحوم آيت الله مصباح مستقر است.

ح ـ دفتر شهريه عمومي
دفتر مرحوم آيت الله مصباح (رحمة الله عليه) به طلاب و فضلاى حوزه علميه مشهد و 17 حوزه ديگر در ساير شهرستانهاى خراسان شهريه عمومى پرداخت مى کند.

ط ـ مجتمعهاى مسکونى جهت طلاب، فقرا و ايتام شامل:
1 ـ مجموعه مسكوني ولايت در چهار فاز با چهل واحد آپارتماني
2 ـ مجموعه مسکونى سلمان در سه فاز با هفتادو چهار واحد آپارتماني
3 ـ مجموعه مسكوني دار الضيافه
4 ـ مجموعه مسكوني دار الرضا (عليه السلام)
5 ـ مجموعه مسكوني دار الجواد (عليه السلام)